“La fabricación del saxofón en España y la patente (1932) de Francisca Montserrat de Barcelona: un estudio morfológico y normativo desde los orígenes del instrumento”. Revista Catalana de Musicología, s.v., nº 12 (2019), 391-426.
[Research output: Contribution to journal > Article]
IDRS (International Double Reed Society) 47th Annual Conference. Granada, Spain. Title: “Revisiting the Sarrusophone, a conical double-reed aerophone made out of brass: its historical context, inventor, patents and legitimacy”. August, 2018.
[Research output: Music event > Lecture]
XVIII World Saxophone Congress. Zagreb, Croacia. Title: “Quintet pour saxophones” of Armand de Limnander, with The Gades Saxophone Quintet; and Title: “The most relevant saxophonists of the 19th century: Soualle, Wuille, Lefebre and Mayeur: the comparison of their careers”. July, 2018.
[Research output: Chamber group concert]
[Research output: Music event > Lecture]
Sax: Opleiding voor Volwassen (Sax: an education for adults). Host EU Erasmus+ Programme for the Music Academy for Music, Word and Dance of the Flemish Community of Gent (Belgium), with the collaboration of Ignace de Keyser. April, 2016.
[Research output: Course presenter]
“Viento madera o metal: that’s the question... o no”. Mina III, s.v., nº 13 [diciembre] (2015), 31-32.
[Research output: Contribution to journal > Article]
XVII World Saxophone Congress (SaxOpen). Strasbourg, France. Title: “Trois Morceaux de Concours pour Ensemble [Quintet] de Saxophones” of François-Joseph Fétis (French premiere), with the The Gades Saxophone Quintet. July, 2015.
[Research output: Chamber group concert]
“Oppfinnelsen av en lyd” (The invention of a sound; La invención de un sonido), in Morgenbladet [a newspaper from Oslo, Norway], November 7th, 2014, 36-37.
[Research output: Collaboration with a newspaper > Article]
Conservatorio Superior de Música "Manuel Castillo". Sevilla, España. Título: “Retrospectiva de Adolphe Sax en el bicentenario de su nacimiento”. November, 2014.
[Research output: Music event > Lecture]
Terceras Jornadas de la Asociación Instrumenta. Madrid, España. Title: “La fabricación de instrumentos en la Revolución Industrial francesa: Adolphe Sax (1814-1894), una perspectiva histórica de su carrera”. November, 2014.
[Research output: Music event > Lecture]
Adolphe Sax, his influence and legacy: a bicentenary conference. Coloquio organizado por el Museo Instrumental de Música. Bruselas, Bélgica. Title: “Legitimacy, defence and justice of the musical instruments in the nineteenth-century: Adolphe Sax’s pyrrhic judicial trials”. July, 2014.
[Research output: Music event > Lecture]
“Adolphe Sax no fue saxofonista” (Adolphe Sax was not saxophonist). Mina III, s.v., nº 10 [mayo] (2014), 31-32.
[Research output: Contribution to journal > Article]
Comisario de la “ExpoSaxMultison”. De mayo 2014 a octubre 2014 en Chiclana (Cádiz), SPAIN.
[Research output: Non-textual form > Curator of exhibition]
“La voz y los instrumentos de música: su vinculación con las lenguas verbales”. Mina III, s.v., nº 3 [diciembre] (2010), 32-33.
[Research output: Contribution to journal > Article]
II Semana de la Etnomusicología. Real Conservatorio Profesional de Música "Manuel de Falla" de Cádiz. Title: “El saxofón en el Jazz”. February, 2010.
[Research output: Music event > Lecture]
I Seminario "Multiculturalismo e Identidad en el Mundo Globalizado". La Etnomusicología y su aporte a la Historia Actual. Universidad de Cádiz. Title: “El saxofón y el Jazz: lenguas y lenguajes con empatía”. October, 2009.
[Research output: Music event > Lecture]
Primera Semana del Clarinete. Real Conservatorio Profesional de Música "Manuel de Falla" de Cádiz. Título: “La evolución del clarinete en los siglos XVIII y XIX: un brillante modelo de desarrollo constructivo y musical”. April, 2009.
[Research output: Music event > Lecture]
Clarinet and Woodwind Colloquium 2007 (Celebrating the Collection of Sir Nicholas Shackleton). Meeting organized by The Edinburgh University Collection of Historical Musical Instruments. Edinburgh, UK. Title: “Iwan Müller’s soprano clarinet: structural evolution towards Adolphe Sax’s bass clarinet”. July, 2007.
[Research output: Music event > Lecture]
Curso de Electroacústica mixta “Prêt-à-porter”. Conservatorio Profesional de Música de Ávila. March, 2007.
[Music event > Course presenter]
Concierto de saxofón y piano. Colliure, France. Invitación de la Fundación Antonio Machado. February, 2007 .
[Music event > Soloist]
“Del Clarinete Soprano de Iwan Müller al numen saxofonístico”. Música y Educación, vol. 19, nº 68 [diciembre] (2006), 89-109.
[Research output: Contribution to journal > Article]
XIV World Saxophone Congress. Ljubljana, Slovenia. Title: “Divertimento III” for two alto saxophones, of Jesús Villa Rojo, with Sergio Álvarez. July, 2006.
[Music event > Soloist]
XIII World Saxophone Congress. Minneapolis, Minnesota, USA. Title: “Interrelation of the historical and musical aspects which lead to the Saxophone discovery”. July, 2003.
[Research output: Music event > Lecture]
III Jornadas Andaluzas de Saxofón. Sevilla, España. Title: “Aulodie” for soprano saxophone & electroacoustic, of François-Bernard Mâche. December, 2002.
[Music event > Soloist]
Reviews (Selection).
Reseñas (Selección).
Hewitt, Gavin: Europa a la deriva (The lost continent). Madrid, Alianza Editorial, 2013, 358 pp.
En HAOL [Historia Actual Online], nº 32, (otoño de) 2013, 223-225
Pérez Romero, Enrique; González-Fierro Santos, José-Manuel (eds.): La lucha obrera en el cine. Sindicalismo y derechos de los trabajadores en la gran pantalla. Madrid, Arkadin, 2011, 322 pp.
En HAOL [Historia Actual Online], nº 28, (primavera de) 2012, 214-216.
El violín rojo (The red violin). Girard, J. (dir.); Fichman, N. (prod.); McKellar, D. y Guirard, F. (guión). Canadá, [New Line Cinema] 1998, 124 min: son. col.
En Revista Mina III, nº 5, (diciembre de 2011), 38.
Imbert, Gérard: La sociedad informe. Posmodernidad, ambivalencia y juego con los límites. Barcelona, Icara editorial, 2010, 271 pp.
En Revista de Historia Actual, [vol. 9], nº 9, 2011, 195-197.
Marco, Tomás: Historia cultural de la música. Madrid, Ediciones Autor, 2009, 1.157 pp.
En Revista de Historia Actual, [vol. 8], nº 8, 2010, 179-180.
Brioschi, Carlo-Alberto: Breve historia de la corrupción. Madrid, Taurus, 2010, 295 pp. (Traducción de Juan Ramón Azaola)
En Revista de Historia Actual, [vol. 8], nº 8, 2010, 170-171.
Beltran, Alain; Chauveau, Sophie y Galvez-Behar, Gabriel: Des brevets et des marques: une histoire de la propriété industrielle. París, Fayard, 2001, 309 pp.
En HAOL [Historia Actual Online], nº 23, (otoño de) 2010, 214-216.
Rice, Albert-R.: From the Clarinet D'Amour to the Contra Bass. A History of Large Size Clarinets, 1740-1860. Nueva York, Oxford University Press, 2009, 488 pp.
En Revista Mina III, nº 1, (diciembre de) 2009, 38.
Own didactics resources (Selection).
Composiciones y recursos didácticos propios (Selección).
Sáhara contemporánero, para siete saxofones iguales (2008).
[Level: beginner]
Minimalist Happiness, junto con Alesander Guzmán de Arenaza, para saxofón en Mib y electrónica (2007).
[Level: beginner-preintermediate]
Caballero de la triste figura electrónica, junto con Alesander Guzmán de Arenaza, para saxofón alto, guitarra y electrónica (2007).
[Level: preintermediate]
Ligero de equipaje, para seis saxofones altos y piano (2007). [Instrucciones y poemas]
(Versión para tres saxofones iguales: Anoche cuando dormía… (2007). [Instrucciones y poemas]
[Level: beginner-preintermediate]
Antífonax, para cuatro saxofones iguales (2007).
[Level: beginner]
En busca del sonido púrpura, para cuatro saxofones iguales (2007).
[Level: beginner]
La hacienda californiana de don Diego de la Vega, para tres saxofones iguales (2006).
[Level: beginner]
Auidata, para saxofón y armónica de vasos o viola (2005).
[Level: beginner]
Acaba de matarme, de Franciso Guerrero, adaptación para cuatro saxofones iguales (2005)
[Level: preintermediate]
Young Contemporain Xtmas Avenue, para trío de saxofones altos (2004).
[Level: beginner]
[Variaciones sobre] Las diferencias del Caballero, de Antonio de Cabezón, adaptación para cuatro saxofones iguales (2004).
[Level: intermediate]
Dionisos XIII, para dos saxofones (2002).
[Level: beginner]
Recording collaborations: others genres (Selection).
Colaboraciones: otras músicas (Selección).
En Ca L'abuela. Menaya folk. Soria, 2007, track 2 (Loba parda [sample])
Desde el principio. Chema Santa Bárbara. Zaragoza, 1998, tracks 3 (La misma habitación) y 7 (Frente a ti).
© 2025 José-Modesto Diago Ortega